소셜 서비스를 생각할 때 7개 요소가 있다고 한다. 그 요소 중 어떤것을 지향하느냐에 따라 서비스가 차이가 난다고 한다.
Identity (아이덴티티) - a way of uniquely identifying people in the system
Presence (존재)- a way of knowing who is online, available or otherwise nearby
Relationships(관계) - a way of describing how two users in the system are related (e.g. in Flickr, people can be contacts, friends of family)
Conversations(대화) - a way of talking to other people through the system
Groups(그룹) - a way of forming communities of interest
Reputation(평판) - a way of knowing the status of other people in the system (who’s a good citizen? who can be trusted?)
Sharing(공유) - a way of sharing things that are meaningful to participants (like photos or videos)
플릭커의 경우 공유에 중심을 둔 서비스
트위터는 자신의 존재
디그는 공유와 대화로 표시했는데 생각하기에 따라 평판에 더 중심이 된 서비스로 보아도 될 듯 합니다.
서비스를 이런 형태로 분석해 보는 것도 좋을 것 같습니다. 예를 들어 유튜브는 공유에 중심을 둔 서비스가 아닐런지....
via~ 7 Building Blocks Of The Social Web
Labels: digg, flickr, social, Social Networks, social tv, study, twitter, 디그, 소셜 네트워크, 트위터, 플릭커
2 Comments:
좋은 자료군요. 그래도 identity가 중심이네.. ㅎㅎ
@typos - 2007/05/16 21:21
개인 중심의 검색...이라~~
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